Monday 9 July 2012

Keindahan Yang Menarik



Jom lihat keindahan alam semulajadi yang ada di seluruh gadunia... sungguh mengagumkan! Air terjun pelbagai bentuk, pantai yang cantik lagi menarik, sungai yang pelbagai bentuk, gunung ganang yang indah mempesona dan banyak lagi...



 KEINDAHAN AIR TERJUN DI DUNIA



di Niagara  

air terjun Niagara terletak di sempadan antarabangsa antara Kanada dan Amerika Syarikat..air terjun ni sangat cantik sebab digunakan sebagai tempat berkreasi.. air terjun ni dulu pernah beku pada tahun 1911...








 pada tahun 1911


CHINA

Terletak di daerah perbatasan Zhenning County,terdiri dari air terjun Huangguoshu dan sekelompok air terjun yang lebih kecil .Dengan lanskap subtropis dan peninggalan budaya Buyi  dan Miao.


 Dari semua air terjun yang menawan di Jiuzhaigou,air terjun Nuorilang,adalah yang paling menakjubkan.Berada di ketinggian 2.365 meter di atas permukaan laut,325 meter pada titik terlebar,dengan kepala air terjun 30-40 meter dan arus air rata rata 5,8 meter kubik per detik.


 Air terjun Jiulong selama musim banjir,membawa tanah merah ke lebih dari setengah wilayah Yunnan,sehingga provinsi ini di kenali sebagai "Dataran Tinggi Tanah Merah".pada musim banjir.arus air meningkat secara dramatis,membawa banyak tanah merah mengakibatkan air terjunnya berwarna merah.


 Air terjun Detian(Virtuous Heaven) ini terletak di perbatasan dua negara,iaitu antara kota Shuolong,Daxin County di Guangxi dan Yuxi Chongqing County di CaobBanf, Vietnam


Air terjun Tsangpo Badong adalah air terjun  yang paling spektakuler,primitifdan misterius di Cina.Dengan total panjang 2.840 km,ini merupakan sungai terpanjang  ke-23 di dunia Dalam hal arus air,air terjun ini     menepati urutan ketujuh-16,290 meter kubik per detik.

Zimbabwe-Zambia
Victoria Waterfall



  

 

Air Terjun Angel, Venezuela
 

Air Terjun Angel merupakan air terjun jatuh-bebas tertinggi di dunia dengan ketinggian 979 meter (3.212 kaki) dengan jatuh tanpa hambatan sekitar 807 meter (2.647 kaki). Air terjun ini terletak di Rio Caroni, Taman Nasional Canaima, Venezuela. Kita dapat melihat tempat ini dari hutan hujan Taman Nasional Canaima, Venezuela.

Suku Indian Pemon menyebut air terjun ini sebagai "Auyan-tepui" ("Aiyan-tepui") yang berarti "Gunung Setan".

 

Air Terjun Iguazu, Brazil  



Air terjun Iguazu terletak di sungai Iguazu yang memisahkan dua negara, yaitu Brazil dan Argentina. Air terjun ini telah diakui oleh UNESCO sebagai situs warisan alam yang indah. Waktu yang bagus untk mengunjungi air terjun ini adalah pada saat musim hujan ketika jumlah air sangat tinggi. Kita bisa berselancar dan berpetualang arum jeram. 



Air Terjun Blue Nile, Ethiopia
 Air terjun Blue Nile dikenal dengan sebutan Tis Issat, yang berarti air merokok. Selain menjadi objek wisata, air terjun ini juga digunakan sebagai pembangkit energi listrik. Air terjun ini terletak di liran sungai Nil Biru, Ethiopia.

Air Terjun Sutherland, Selandia Baru
 Air Tejun ini terletak di Taman Nasional Fiorland, Selandia Baru. Air terjun ini merupakan air terjun terindah dan tertinggi di Selandia Baru dengan ketinggian 580 meter.





KEINDAHAN SUNGAI DI DUNIA

Cano Crystals
Cano Crystals terletak di hutan simpan Serrania de La Macarena, Colombia..
 ia merupakan negara jiran kepada Venezuela
 






Sungai Feng Huang, China




 
 Subhanallah!! ANTARA KEJADIAN OMBAK  DI DUNIA
 Coast of Saudi Arabia (Red Sea)

 
 Maldives (Indian Ocean)


Portugal (Atlantic Ocean)


Hawaii (Pacific Ocean)


Italy (Mediterranean Sea)


Rhodes, Greece (Mediterranean Sea)


Bora Bora (Pacific Ocean)


Dominican Republic (Atlantic Ocean)

 Acapulco, Mexico (Pacific Ocean)
Vancouver, Canada (Pacific Ocean) 











No comments:

Post a Comment