Monday, 9 July 2012

Haiwan Yang Pelik


 

Gambar2 Haiwan yang pelik dan mungkin juga ada yang kita tak pernah melihat sebelum ni...




 Axolotl
Spesies Salamander yang berasal dari Mexico


 Emperor Tamarin
Tinggal di barat daya Amazon Basin, Peru di timur, utara Bolivia dan di negeri-negeri barat Brazil Ekar dan Amazonas. Bulunya berwarna kelabu, dengan sedikit kekuningan di dada.

 Hagfish
 Hagfish menjadi perdebatan kerana ia tergolong dalam keturunan yang jauh lebih primitif daripada mana-mana kumpulan ikan. Menghasilkan lendir sebagai pertahanan diri menyebabkan saintis menamakan Hagfish sebagai haiwan paling menjijikkan diantara semua makhluk laut.


 Komondor Dog
Spesies anjing yang mempunyai jumlah bulu paling banyak dalam keluarga kanine/serigala.

 
Pygmy Marmoset
Spesies monyet kerdil yang berasal dari kanopi hutan hujan Brazil barat, 
tenggara Colombia, Ecuador timur, dan timur Peru.



 African Civet - sekali tengok nampak seperti seekor musang. Namun, ia merupakan dari spesies yang lebih menyerupai kucing, dan ada pula yang mengatakan ia seakan-akan anjing yang bermucung pendek. Kalenjar perianal haiwan ini, ada digunakan sebagai bahan aktif dalam pewangi yang dikenali sebagai civetone.


 Pangolin - Dalam masyarakat kita ia dikenali sebagai tenggiling, namun asal namanya Pangolin adalah disebabkan oleh kelakuan haiwan berkulit sisik keras ini yang suka bergolek - atau pengguling. Ia merupakan haiwan mamalia, di mana ia melahirkan dan menyusukan anak-anaknya. Ia haiwan noktural yang aktif di waktu malam, di waktu siang ia lebih suka tidur dalam 
keadaan seperti bola.


São Tomé Shrew - nama saintifiknya Crocidura thomensis merupakan cencurut bergigi putih yang hanya terdapat di Pulau São Tomé. Ia merupakan haiwan yang hampir pupus kerana ketiadaan tempat untuk tinggal.


 
Solenodon - Nampak je macam kiut tetapi ia merupakan haiwan noktural yang berbisa. Diet utamanya ialah serangga. Haiwan ini dikatakan unik kerana ia merupakan antara haiwan yang dipercayai mempunyai pertalian yang terdekat dengan haiwan-haiwan di zaman Dinosour.  


Antara haiwan yang sangat comel. Macam Mickey Mouse pun ade kan.. Spesis haiwan Langka yang dijumpai di gurun kering-dingin di wilayah Mongolia.


 "Matamata Turtle".. Spesis kura-kura tapi kurang hensem sikit. Spesis ni membiak ni daerah Rawa-rawa di Matamata New Zealand .







"Saiga Antelope", antara haiwan yang semakin pupus. Lokasi UNKNOWN.. Dari sumber-sumber yang dijumpai, mereka mengatakan populasi haiwan ini hanye tinggal kire-kire 50 ribu saje lagi..


Spesis tikus dan diberi name "Gajah Tikus". Membiak dengan banyaknye di Afrika Selatan.  


"Long-billed Echidna" - Haiwan ini boleh didapati di Kepulauan Guinea. Daripada 5 jenis spesies haiwan ini, hanya tiga masih boleh didapati dan ia merupakan satu-satunya
 haiwan mamalia di dunia, yang bertelur!


"Pink Fairy Armadillo" adalah sejenis haiwan yang membiak di Argentina. 
Makanan semut dan larva..

 "Patagonian Cavy" tikus besar, macam keldai pun ade.. Macam arnab pun ade.. 
Tinggal di kawasan kering di Argentina .

Haiwan pelik yang menyerupai ikan pari2, penyu & kura2
Berbadan lembut dan beratnya sekitar 50kg..


 "Star Nosed Mole"  mempunyai 22 tentakel berdaging yang digunakan untuk mengesan makanan dengan sentuhan. Kadang kala dijumpai di Amerika Utara, ia tinggal di kawasan tanah rendah yang lembab dan memakan invertebrata kecil, serangga akuatik, cacing dan moluska.


 Haiwan "langka"  yang menyeramkan, jenis yang misterius.






Seekor haiwan yang mempunyai rupa yang agak pelik sesat 
di bandar Xinxiang, wilayah Henan, China


anak lembu yang seperti manusia

nelayan dari China tangkap makhluk aneh seperti buaya & kura2

wajah khinzir menyerupai manusia 
seorang penjaga peternakan babi milik keluarga Joutje Pondaag-Tumboybela, dikejutkan saat melihat anak bayi yang dilahirkan tersebut kerana, muka babi itu lebih menyerupai manusia.babi mungil itu memiliki bulu putih dengan berat 1,5 kilogram. Kalau muka, hidung dan lidah babi itu mirip manusia, namun suaranya lebih mirip monyet. Lebih unik lagi anak babi berkelamin betina tersebut memiliki dahi layaknya dahi manusia serta memiliki pusar di atas kepalanya.


 Di Alor Gajah, anak kambing yang menyerupai makhluk asing seperti dalam citer animasi " monster inc"


haiwan ape ni kaki tangan macam manusia.. ada mcm anjing.. khinzir pun ade..
subhanallah!



belangkas yang mirip alien


sotong yang menyerupai gajah


ini adalah gambar anjing yang original tanpa di edit.. sebenarnyer di China sssetengah mereka suka mewarnakan(dye) bulu binatang pelbagai kreativiti ditunjukkan contoh seperti gambar di atas ni.. tapi nampak real kannn..








































No comments:

Post a Comment

Post a Comment